Sunday, August 16, 2009

Leverandører

I have received a couple of questions from builders and potential builders in Norway regarding local suppliers and I will try to make an overview here. As this is only of interest to Norwegian readers, I will write this post in Norwegian.

Skum: Det er vel egentlig to aktuelle valg her; Divinycell og Corecell. Noen mener den sistnevnte er den beste, men antagelig er forskjellen svært beskjeden etter at Divinycell kom med ny versjon for et par år siden. Divinycell distribueres av DIAB. DIAB er også norsk forhandler for Corecell men de var svært lite villige til å selge meg det, så jeg hadde egentlig ikke noe valg.

Karbon/aramid: Da jeg startet prosjektet var jeg ikke i stand til å finne noen som hadde karbon i større stykker enn 1m² i det hele tatt (i de lette kvalitene jeg var ute etter, tykk karbon fra Devold AMT var tilgjengelig men ville ikke ha ført til en lettere båt). Jeg kjøpte hele lageret til West på 1 m² stykker slik at jeg i alle fall kunne komme i gang (trengte karbon for å forsterke hybridduken min bl.a. ved skottinnfestninger). Senere klarte DIAB (forhandler av SP systems) å skaffe noe karbon på 100m rull, ikke fra SP riktignok. Ensrettet karbon fikk jeg fra DIAB. Det har etter hvert vist seg umulig, eller i alle fall meget vanskelig, å få tak i de dukvekter/vever/størrelser jeg har hatt bruk for og jeg var dermed på jakt etter en annen leverandør.
Jeg kom via noen bilmekksider på nettet over et enmannsfirma som heter Pelle Nymoen AS som har spesialisert seg på karbonfiber og drevet med dette siden tidlig 70-tall. Han skaffer det du trenger, til langt mer fornuftige priser, men selger ikke i smått. Alt i karbon, aramid og peel ply. Han har ingen nettside, han er en mann og har ikke tid til å ta seg av flere kunder, som han sier.

Epoxy: Jeg brukte til å begynne med epoxy fra SP systems via DIAB. Pelle Nymoen tipset meg om Svas Kjemi på Fetsund og jeg bruker nå Svapox 110 som selges til meget gunstig pris. Jeg har ikke prøvd infusjonssystem fra Svapox. Lamineringssystemet var ikke tilsatt kjemiske velgjørere og skulle være vanskeligere å bruke på avanserte fiber men jeg har ikke merket at det står noe tilbake fra SP systems Ampreg 20 i så henseende. Det kommer imidlertid på mye lettere håndterbare beholdere til ca 1/3 av prisen. Anbefales.

Vakuumforbruksvarer: Vakuumduk kjøpte jeg fra DIAB, type Airtech?, i alle fall amerikansk. Nylonduk, elastisk og den eneste type duk som duger (gjorde noen forsøk med vanlig byggplast etc) Minste kvanta 1 mål på en uhåndterlig rull som jeg fikk rullet opp på 4 hos den lokale plastfabrikken (jeg har til overs, kan selge hvis noen trenger). Slanger, koblinger, spiralslange (til distribusjon inne i bagen) fra Biltema. Resinfelle (med manometer ferdig montert) fikk jeg fra søppelkontaineren på SINTEF.

Vakuumbord: Jeg bruker et melamin/respatexbord fra Fibo Trespo. 

Longboard: Jeg har brukt en 120 x 12 cm "mureskje" som min lokale Byggmakker fikk tak i. Skrudde på beslag i hver ende for å feste papiret. Vanlig avløpsrør fra den lokale rørlegger som pussebrett på kurvede områder.

Slipepapir, skruer, maskiner etc: Würth. Dyrest og best.

Jeg vil kontinuerlig oppdatere/utvide denne oversikten. Er det noe du lurer på, vennligst send et spørsmål.

1 comment:

Rolf Nilsen said...

Takk takk, meget interessant!